Qu’est-ce qui donne à Ars et Fides sa spécificité ?
Texte fondateur de notre Fédération, rédigé en 1995,
à partir des échanges entre les participants européens Ars et Fides,
réunis à Chartres
Plus encore que le nom d’un groupe, Ars et Fides est un esprit
Présenter à la manière d’Ars et Fides, c’est exprimer les valeurs profondes de l’ART (ars) en le présentant dans le contexte de FOI (fides) d’un monument religieux spécifique.
Pour Ars et Fides, présenter l’Art n’est pas tant une question de ce que l’on sait, mais de ce que l’on sent. La présentation de l’Art religieux suppose une connaissance de la technicité, mais cette technicité ne suffit pas pour en présenter l’âme.
Son but n’est pas une évangélisation, mais une fidélité
Un groupe Ars et Fides est toujours un groupe qui se met au service d’un lieu religieux dont il cherche à approfondir l’esprit authentique. Le groupe peut comporter des personnes de connaissances ou de sensibilités diverses.
Le groupe veut exprimer l’expérience de la communauté de foi de ce lieu, comme si un châtelain expliquait son château, ou un moine son monastère.
Cette approche unique lui donne une vocation naturelle à être porte-parole de ce monument.
Un groupe Ars et Fides révèle la fides qu’exprime une culture, une nation, une région, une histoire. Mais il est ouvert à toutes cultures, à toutes confessions, dans l’esprit de l’Évangile chrétien.
L’esprit Ars et Fides fait découvrir les valeurs humaines ou sociales, artistiques et symboliques qui sont le support ou la traduction de cette fides.
Puisqu’une église se comprend avec tous les dynamismes d’unité et de communauté que la religion peut créer, Ars et Fides de préférence évoque l’expérience vécue communautaire liturgique : prière, pèlerinages, processions.
Ars et Fides peut être appelé par le responsable d’un lieu religieux. Il peut être désiré par la communauté qui habite ce lieu. Rattaché à la présence responsable d’un lieu religieux, le groupe Ars et Fides travaille avec ce responsable. Il peut être appelé à assurer une continuité de service à travers une succession de responsables.
Tout service étant une réalité économique, Ars et Fides s’efforce de maintenir la gratuité de son service. Ce sera dans les limites qu’impose la qualité de cet accueil par les personnes ou par les choses (formation, audio-visuel, panneaux,…). Chaque initiative (don, contribution) du côté des visiteurs sera comprise comme un geste de reconnaissance, voire d’encouragement pour le travail du groupe.
Ars et Fides n’est pas le porte-parole de l’Église, anglicane, catholique, évangélique, réformée. Ars et Fides est le porte-parole de ce que disent les pierres de l’église anglicane, catholique, évangélique, réformée. Il aurait le même souci d’authenticité envers le message des pierres d’un temple bouddhiste. Ars et Fides veut avant tout être serviteur du monument au rythme des visiteurs.
Présenter avec l’esprit d’Ars et Fides, c’est être fidèle à la totalité
du message des pierres et de la communauté qui l’habite.
Père Louis de la Bouillerie (Angers)
Chartres, le 30 avril 1995
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What makes Ars et Fides specific?
Foundation text of our Federation, written in 1995,
based on discussions among participants from different parts of Europe
at the Chartres Meeting, 1995
More than the name of a group, Ars et Fides indicates a spirit
To present a monument in the Ars et Fides way is to express the deep values of ART (ars), presenting it in the context of FAITH (fides) of a specific religious site.
For Ars et Fides, the presentation of art is not so much a question of what one knows as of what one feels. The presentation of religious art clearly presupposes technical information, but such information alone is not sufficient to explain the soul of the work of the religious art.
The goal of Ars et Fides is not evangelisation but fidelity to the original sense and context of the monument or work(s).
An Ars et Fides group will always be a group serving a religious site, seeking to more deeply understand the site’s authentic spirit. The group may be composed of persons with different kinds and levels of knowledge and sensibility.
The group seeks to express the experience of the faith-community for which the monument was built and (or) which uses it -much as if the owner of a castle were explaining his home’s meaning, or a monk that of his monastery.
This unique approach gives the Ars et Fides group a natural vocation to act as the monument’s spokesman.
An Ars et Fides group reveals something of the fides which a given culture, nation, region or historical period expressed. At the same time, the group is open to all cultures and religious confessions, in the spirit of the Christian Gospel.
The Ars et Fides spirit helps visitors discover the human and social, as well as the artistic and symbolic values that sustain and “translate” the religious faith which shaped the monument.
And since every church should be “read” in terms of the multiple dynamics of unity and community which religion creates, Ars et Fides prefers always to evoke the “lived” experience of the faith community: its liturgy and prayer, its pilgrimages and processions.
Ars et Fides can be called into action by the person charged with responsibility for a given religious site, or at the express desire of the community using the site. The group in any case has a bond with those responsible for (and present in) the site, and works with them. The group may be called upon to assure the continuity of its service in the face of changes in the person or persons responsible for the site.
Every form of service is also an economic reality. Ars et Fides will always try to offer its services free, but within limits imposed by the personal and material quality of welcome it wants to give. There may, for example, be expenses for the training of new members, for audio-visual aids, for didactic panels, etc. Gestures of support made by visitors -gifts or contributions- will be understood as forms of recognition and encouragement of the group’s work.
Ars et Fides does not speak for the Anglican, Roman Catholic, Protestant or Reformed Church. Ars et Fides speaks for what the stones that make up Anglican, Catholic, Protestant or Reformed churches sought to express. Ars et Fides would have the same concern with authenticity towards the message communicated by the stones of a Bhuddist temple. Ars et Fides wants above all to serve the religious monument and the needs of its visitors.
To present a religious monument in the ‘Ars et Fides’ spirit
is to be faithful to all aspects of the message intented in the stones
which make up the monument,
and in the community which worships there.
Father Louis de la Bouillerie
Chartres, 30 IV 1995